onsdag 10 mars 2010

Korvkurs

Igår var jag och Tobbe, min bror och hans kollega Darrel på korvkurs hos Taylor and Jones.
För 750 kr så får man göra 3kg korv/pers allt från att blanda smaksättningen, mala köttet och sedan stoppa korven och binda upp den. Självklart får man korvar med sig hem.
På bilden ser vi en förväntansfull Tobbe.

Viktigt med hygienen, men också väldigt skönt att värma händerna i efter att man stått inne i kylrummet och stoppat korv.

Min korv innan stoppning.


Först tar man gristarm och för på den på korvhornet.



Sen trycker man på färsen och börja fylla korven i jämn takt.




Sen ser det ut så här.


Den färdiga korven. Jag har gjort en del korv på tidigare arbetsplatser men kännde att det var bra att få en liten uppdatering i korvstoppning, så när min bror frågade om ja ville följa med så tyckte jag det verkade som en kul grej att prova. En perfekt grej för ett grabb/tjejgäng eller varför inte en svensexa/möhippa? Jag gjorde en fransk fläsk korv med persilja, vitlök och rödvin. Korven heter French style Toulouse.






1 kommentar:

Niklas (Nyfiken på mat) sa...

Va roligt, vi är ett gäng som har pratat om att göra exakt samma sak! Nu blev jag ju jätte peppad och måste genast boka en korvkväll!!
Hur mycket korv får man med sig hem?