tisdag 30 december 2008

Bilder från julmiddagen













Här är lite bilder från julmiddagen. Vi delade upp arbetsuppgifterna till middagen, mamma bjöd på en sallad med getost och avokado som jag tyvärr inte har någon bild på. Jag gjorde varmrätten grissida med rotsellerikräm, rosenkål, hasselnötter, tranbär, steklök och steksky med brynt smör. Min bror gjorde en mörkchoklad terrine med portvin & kanelkokta fikon 0ch körsbär.
Fläsksida
1200g fläsksida
2 st gula lökar
1 st vitlök
2 st lagerblad
5 st svartpepparkorn
1 st stor morot
½ rotselleri
Salta och peppra fläsksidan, skär grönsakerna i grövre bitar. Lägg allt i en gryta och fyll på vatten så det täcker och koka i 2,5-3 timmar. Häll av vätskan men spar till skyn. Låt fläsket svalna under press över natten. Skär i önskad storlek. Stek i lite olja med tygnd på. Baka i ugnen i 20 min på 200 grader.

Grönsaker
2dl färska tranbär kokta i lika delar vatten och socker i 3 min.
10 st blancerade rosenkålshuvuden ( brysselkål), plocka av bladen
12 st små röda steklökar, blancerade
2dl rostade hasselnötter
1 dl brynt smör
Salt och peppar

Rotsellerikräm
1 st rotselleri i tärningar
vatten
rapsolja
1 dl cremé fraiché
salt
Fyll kastrullen med rotselleri fyll på med vatten så det nästan täcker, fyll på med oljan så det täcker och koka tills det är helt mjuka ca 30 min. Häll bort nästan all vätska, mixa slät. Smaka av med cremé fraicé och salt och peppar.
Steksky
5 dl buljong från koket
5 dl röttvin
2 st rödlökar
3 st vitlöksklyftor
2msk vinäger
1 dl brynt smör
2tsk socker
salt och peppar
Stek lök i olja tills den är mjuk häll på vätskan och koka till 3dl återstår.Montera ned brynt smör.
smaka av med salt, socker och peppar.

3 kommentarer:

Daniel Roos sa...

Ser toppen ut :-) jag får se hur min mat blir i morgon, knappast i klass med din men säkert ätbar. Sköt om er hela familjen och gott nytt

Anonym sa...

Ser underbart gott ut! Men lite väl ojuligt för min smak;)

Anonym sa...

Du lagar helt otroligt god och mat! Älskar dig! Joanna