måndag 7 september 2009

Plommonkaka med yoghurtsorbet

Igår hade vi grannarna på besök och då bjöd jag på plommonkaka med yoghurtsorbet.
Receptet på kakan hittar ni på Daniel Roos blogg, jag tog bort citronen och trök ner lite plommon kompott i kakan istället och hade på ett hasselnötsströssel. Sorbet receptet fick jag av Fredrik.

Sorbet

1liter grekyoghurt eller avrunnen
3dl sockerlag

Rör ihop och kör i glassmaskin.

Hasselnötsströssel

125g krossade nötter
100g smör i bitar
100g socker
100g mjöl

Rör i hop till smulor låt stå i kylen i några timmar. Strö sedan på kakan i slutet av gräddningen ca 10 min innan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är inte ett dugg avundsjuk ;)

//Anna

Svärmor sa...

Det var väl plommon från Fältvägen 14
eller hur (ser jätte gott ut)

Elina sa...

Kul att du gillar designen på vår blogg! Hoppas något matmässigt också faller dig i smaken eller ger dig inspiration!
Hittade en hel del i din blogg som inspirerar och man vill i princip göra allt du bloggat om! :) Nu ska jag kika på lite mer i din blogg! Du är ju kock medan vi själva är hobbykockar så vi har nog en hel del att lära... *S*

/ Elina