tisdag 13 maj 2008


En av sveriges godaste klassiker!?


Min vän Anna var på besök från London igår och då tänkte jag, varför inte bjuda på lite svensk husmanskost den kan hon kanske gilla, det gjorde hon sa hon i allafall :) Och Heiko hennes kille blir nog väldigt avundsjuk för han älskar köttbullar.


Här kommer receptet


500g blandfärs

2dl mjölk

1dl ströbröd

salt & peppar

2msk smör


Vispa i ströbrödet i mjölken låt svälla i 5 min. Blanda köttfärsen med ströbrödet och salta & peppra. Forma till små bullar. Stek i smör i ca 5min.


Mandelpotatispuré


500g skalad mandelpotatis

1,5 dl mjölk

1,5 dl grädde

100g smör

salt


Koka potatisen mjuk. Häll av vattnet. Pressa potatisen i en press eller genom en sil.Värm upp gräddmjölken och häll i och vispa runt tills det blir slätt. smaka av med smöret och salt.


Pressgurka


½ gurka tunt skivad

1 msk persilja hackad

3 dl vatten

2dl socker

1dl ättika


Vispa socker, vatten och ättika så sockret löser sig. I med gurkan och låt dra minst en halvtimme sedan i med persiljan.


Rårörda lingon KÖP :)


Gräddsås


1 dl kalvfond

2msk svart/rödvinbärsgelé

4 dl grädde

salt & peppar


Koka ner till hälften och servera.

3 kommentarer:

Daniel Roos sa...

Mäktigt Christoffer det här går alltid ner. Ha det så bra och hoppas nya jobbet går bra Mvh din Lagkamrat i kategori C Daniel :-)

Anna Husman sa...

Det var helt grymt gott, bästa på länge, tack igen!! Skickade precis länken till Heiko, han kommer ha stora förväntningar när jag återvänder hem till London :)

Anonym sa...

Ser gott ut, som vanligt när du lagar!